• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Mikortól lesz az ártalmatlan szórakozásból kóros virtuális játékfüggőség?

    Dr. Hoyer Máriát, a Budai Egészségközpont klinikai- és klinikai addiktológiai szakpszichológusát arról kérdeztük, hogy mikortól lesz az ártalmatlan szórakozásból kóros virtuális játékfüggőség.

    jatekfuggoseg-3

    Hogyan mérhető a kóros virtuális játékfüggőség?

    Az addiktológiával foglalkozó szakemberek elsősorban úgy mérik a kóros virtuális játékfüggőséget, hogy megvizsgálják, hogy az illető mire használja a játékot, mennyi időt tölt vele és az online szférában töltött idő milyen okból történik. Ugyanis nem mindegy, hogy a játék a munkához/tanuláshoz kapcsolódóan történik, vagy ettől függetlenül, csak pusztán a szórakozás és a kielégülés miatt. Tehát a játékfüggőség diagnosztizálása során három tényezőt együtt vizsgálunk: mit, mennyit és hogyan.

    A mit játszik szempont hogyan határozza meg, hogy mikortól beszélhetünk online játékfüggőségről?

    Az online játékok közül az interaktív fajták a legnépszerűbbek és a leginkább függőséget okozó tevékenységek. Ide soroljuk pl. az online kaszinókat (online pókert és egyéb szerencsejátékokat), illetve a stratégiai, harcos, fantasy játékokat is. Az interaktív azt jelenti, hogy az illető nem egyedül játszik, hanem mások is játszanak ugyanabban az online időben (de fizikailag egyedül van). Ezek a típusú játékok azért is nagyon addiktívak, mert pl. hogyha a háborús játékban a játékost lelövik, akkor bosszús lesz és muszáj újrakezdenie a játékot, de persze megint kiesik, és akkor ismét újrakezdi a játékot, megint belelovallja magát és így tovább. Az a baj, hogy az online játékok esetében a tér és idő megváltozik és a játékos nem érzi az idő múlását. A másik erősen függőséget okozó játéktípus az online kaszinók világa. Nem segít, hogy kifejezetten olyan időpontokban indítják az online pókert, amikor a jól kereső, versenyszférában dolgozók befejezik a munkát, akiknek nem gond, hogy eljátszanak 100-200.000 Ft-ot, akár minden este lazításképpen. Ugyanakkor vannak olyan profi pókerjátékosok is, akik kifejezetten a pókerezni nem tudó, de játszani és lazítani akaró játékosokból élnek meg.

    A mennyit játszik szempont hogyan határozza meg, hogy mikortól beszélhetünk online játékfüggőségről?

    Az az általános egyezség a legtöbb kutató között, hogy az emberi agy 1,5 óráig bírja a számítógépezést, utána pihenésre van szüksége. Ha ez nem így történik, akkor az ember túlstimulálja az idegrendszerét. (Pont emiatt 1,5 óránként érdemes pihenni a munkahelyen is: kicsit mással foglalkozni, relaxálni, hogy tudjon pihenni a felpörgött elme.) A virtuális játékosok viszont hosszú órákon át, folyamatosan játszanak, s ez olyan az agynak, mint egy stimuláns drog. A játék során magas a feszültségszint és az agy folyamatosan pörög. Igen ám, de ha az illető abbahagyja a játékot, akkor utána órákig nem tud lecsitulni, mert az agya ugyanazon a magas izgalmi szinten működik tovább. Nem csoda, hogy a játékos ennek következtében ingerlékeny, feszült lesz. A játékfüggőség nagyon kizsákmányolja a szervezetet. A játékos bizonyos szükségletet, pl. éhségérzetet nem érez, amíg 8-10 órán át ül a számítógép előtt. Ám ha végzett a játékkal, akkor viszont egyszerre akarja bevinni az elmulasztott élelmiszermennyiséget, ami jócskán megterheli az emésztőrendszert. Alvásproblémák is adódhatnak, mert elbillen a játékos ébrenlét-alvás ritmusa. Nagyon gyakori, hogy az egész napos ébrenlét után a játékos hazaérve elkezd a neten játszani, a játék pedig az éjszakai órákba is bőven belenyúlik. Amikor lefekszik aludni, akkor nem tud elaludni, mert még pörög. Sokan azt mondják, hogy azért játszanak, mert nem tudnak aludni, de közben azért nem tudnak aludni, mert játszanak. A lényeg, hogy nem pihenik ki magukat. Ez egy ördögi kör, főleg a tiniknél, fiatal felnőtteknél lehet ez aggasztó. Aki folyamatos alváshiányban szenved, annak megváltozik a hangulata, nyomott lesz, elveszíti az érdeklődését a társas kapcsolatok iránt, gyakori a depresszió, a motiválatlanság. Pszichológusként azt látom, hogy 25-30 éves fiatalemberek azért szinglik, mert annyira beszippantja őket a virtuális játék, hogy ez lesz az elsődleges intim kapcsolatuk. Érdekes, hogy a játék helyét nem tudja más intimitás átvenni, pedig vágyik rá az illető, de aztán előbb-utóbb csökken a motivációja is. Tehát a játékfüggőségnek élettani és pszichológiai következményei is vannak.

    jatekfuggoseg-4

    A hogyan játszik szempont hogyan határozza meg, hogy mikortól beszélhetünk online játékfüggőségről?

    A fiatalok manapság mindig játszanak: mobiltelefonon, laptopon, otthon, iskolában és a munkahelyen. Függőségről akkor beszélünk, ha az illető a játék miatt nem megy dolgozni/iskolába. Ha kimarad a rendszeres, strukturált tevékenységekből és a kötelező elfoglaltságok helyett játszik. Nem beszélhetünk virtuális játékfüggőségről, ha az illető játszik két órát, és neki ennyi elég és utána elmegy focizni vagy találkozni a barátokkal – ez esetben a virtuális játék csak egy jutalmazási, kielégülési szükséglet. Tehát a játék akkor nem jelent problémát, hogyha az illető keretek között tudja tartani a játékot, és a kötelezettségeken felül hobbiként játszik.

     

    A cikk dr. Hoyer Mária közreműködésével készült.