• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar
    Cikkek
    2020-as cikkek
    2019-es cikkek
    2018-as cikkek
    2017-es cikkek
    2016-os cikkek
    2015-ös cikkek
    2014-es cikkek
    2013-as cikkek
    2012-es cikkek
    2011-es cikkek
    2010-es cikkek
    2009-es cikkek
    2021-es cikkek

    A tartós és eredményes életmódváltás saját kezünkben van – interjú Tarnai Irén dietetikussal

    Tarnai Irén, intézetünk dietetikus szakembere legújabb interjúnkban a megvalósítható életmódváltás feltételeiről, az ehhez szükséges szemléletváltásról és a táplálkozást övező tévhitekről is felvilágosítja olvasóinkat.
     

    TarnaiIrenúj

    Kinek lehet szüksége dietetikai tanácsadásra?

    - A dietetikus hivatása roppant sokszínű: a prevencióban (a betegségek megelőzésében) és a betegségek gyógyításában is fontos szerepet tölt be. Éppen ezért sokféle kérdéssel, problémával, panasszal fordulhatunk dietetikushoz. Ha bővíteni szeretnénk táplálkozási ismereteinket, ha kíváncsiak vagyunk, jól étkezünk-e, ha veszíteni szeretnénk a súlyunkból, ha gyermekvállalás vagy szülés előtt állunk, ha betegségre utaló jelek vannak, de meglévő betegségünk gyógyítása érdekében szintén elengedhetetlen a tanácsadás. Napjainkban a rendszeresen sportolók is egyre gyakrabban fordulnak táplálkozási tanácsért dietetikushoz. Az utóbbi években pedig egyre több fiatalt foglalkoztat az egészséges, tudatos életmód, melybe beletartozik a rendszeres, kiegyensúlyozott táplálkozás, valamint a rendszeres testmozgás is. Ők gyakran szüleik, nagyszüleik betegségeit szeretnék megelőzni. Mindig örömmel tölt el, ha valaki minél fiatalabb korban kezd el odafigyelni életmódjára.
     

    Napjainkban az áruházak polcai rogyadoznak az elérhető választék alatt. Mit gondol, ez a fajta bőség elősegíti vagy megnehezíti az egészséges táplálkozást?

    - Az egészséges táplálkozás helyett javaslom a tudatos táplálkozás kifejezést. Az „egészséges étel” nem pontos szóhasználat, hiszen a forgalomban lévő élelmiszerek mindegyike egészségesnek tekinthető. De vannak olyan ételek és italok, amelyek fogyasztása gyakrabban, másoké viszont ritkábban, kisebb mennyiségben ajánlott. A nem megfelelő arányban elfogyasztott élelmiszerek, ételek (bizonyos élelmiszerek túlfogyasztása), valamint a helytelenül összeállított étrend panaszokat okozhat.
     

    Tapasztalatai alapján, melyek a leggyakoribb táplálkozással kapcsolatos tévhitek a lakosság körében?

    - A leggyakrabban mindig egy-egy aktuális fogyókúrával, testtömegcsökkentéssel kapcsolatos tévhitek fordulnak elő. De legelőször egy hozzáállásbeli kérdést tisztázzunk. Fontos leszögezni, hogy már maga a fogyókúra kifejezés használata is problémás, hiszen az étrend megváltoztatása csak akkor lesz hosszútávon sikeres, ha nem kúraszerűen gondolkodunk róla, hanem egyénre szabottan javítjuk azokat a pontokat, melyek étrendünkben kevésbé ideálisak, ezeket a változtatásokat pedig egy egészséges életmód részévé tesszük, és alkalmazzuk az étkezéseink során. Tévhitek egy-egy tápanyaggal, élelmiszerrel kapcsolatban sajnos mindig voltak és vannak is. Sokáig lehetne sorolni ezeket, most csak az egyik legelterjedtebbre a szénhidrátcsökkentésre térnék ki. A tézis, miszerint a szénhidrát a többletsúly, az elhízás okozója, masszívan jelen van a köztudatban, ezért rengeteg diétázó az energiát adó tápanyagok közül sok esetben csupán a szénhidrátbevitelét számolja, akár olyan módon, hogy nem veszi figyelembe a teljes napi kalóriabevitelt. Miközben a szénhidrát nem az ellenségünk, ehhez is inkább tudatosan kellene viszonyulnunk.
     

    Mi történik egy dietetikai tanácsadás során?

    - Egyén- és panaszfüggő, hogy van-e szükség laboratóriumi leletekre, de optimális, ha egy vérvétel eredményeit is látom az első konzultáció alkalmával. Az anamnézis készítése során antropometriai (testmagasság, testtömeg) és a testzsírszázalék mérése történik, javasolt még a körfogatok (derék, csípő) mérése. Túlsúly esetén szintén javaslom az InBody testösszetétel-mérést is, mely dietetikai tanácsadással összekötve kedvezményesen vehető igénybe. Első alkalommal megkérem a pácienst, hogy mondja el egy átlagos napját: megbeszéljük étkezési szokásait, az élelmiszerek fogyasztásának gyakoriságát, valamint életmódjáról, fizikai aktivitásáról kérdezem. Legtöbben, mire ennek a végére érnek, rádöbbennek, hogy min lenne érdemes, változtatni, s ez fél siker, hiszen, ha ezeket tudjuk, akkor már csak meg kell próbálni az elérendő reális célt kitűzni, és betartani a dietetikus tanácsait.

    Az egyéni szükségletnek megfelelően és életszakaszhoz igazítva megállapítjuk a napi energiaszükségletet. Megbeszéljük a tápanyagbevitel javasolt százalékos arányát, majd az étrendet, ami az ideális tápanyagbevitelnek megfelelő élelmiszereket, ételeket tartalmazza. A legfontosabb, hogy mindig tartsuk szem előtt az öt kulcskérdést: mit, mikor, mennyit, hányszor és hogyan étkezzünk?
     

    Mennyi idő elteltével tapasztalják a változást az életmódváltás útjára lépők?

    - Ez teljesen változó: az egyéntől és több tényezőtől is függ. A hosszútávú életmódprogram esetén az optimális az, ha változtatásokat lépésről lépésre, fokozatosság elvét szem előtt tartva építjük be. Szerencsés esetben 4-6 hét múlva már van pozitív változás, sikerélmény, mely azért is fontos, mert hosszú távon a páciens csak akkor tudja betartani az új életmódot, étrendet, ha érzi ezt a pozitív visszacsatolást. Jobban érzi magát, esetleges panaszai csökkentek, jó esetben meg is szűntek, a testtömegcsökkentés során ruhái kicsit bővebbek lettek.
     

    Megosztana egy Ön számára emlékezetes pácienstörténetet?

    - Szerencsére több sikeres történetet tudnék említeni. Ezekben közös, hogy tartós sikert csak a rendszeres dietetikai konzultációkkal, a személyes megbeszélésekkel lehet elérni.

    Az egyik ilyen történet, amikor egy cukorbeteg pácienst irányított hozzám a diabetológus főorvosnő. Vércukra, húgysav értékei, koleszterinje, vérnyomása mind-mind magas volt, túlsúllyal küzdött. Udvariasan meghallgatott, kíváncsi volt, hogy mit tudok mondani, de az is látszott rajta, hogy magában úgy gondolja, nem képes lefogyni – ezt később meg is erősítette. Megbeszéltük az életmódváltás lépéseit, étrendet, és végül nyugodtan, örömmel távozott, hogy ezt nemis olyan lehetetlen betartani.

    Rendszeresen, 4-6 hetenként visszajárt a tanácsadásokra. Jobban érezte magát, régen hordott ruháit fel tudta venni, de számára is a legnagyobb meglepetés az volt, amikor megtapasztalta az összes emelkedett értéke és a testtömege csökkenését. Ez számomra ugyanolyan jó érzés volt. Elhozta feleségét is, s megköszönte, hogy segítettem lefogyni. Én mondtam, hogy ezt saját magának köszönje. Erre ő azt felelte, hogy ez még eddig senkinek sem sikerült, csak nekem. Nagyon megható volt.