• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Gasztroenterológiai prevenció dr. Koncz Zsuzsával

    Dr. Koncz Zsuzsa gasztroenterológust arra kértük, hogy javasoljon olyan életmód tanácsokat, melyeket érdemes betartani a gasztroenterológiai problémák megelőzése érdekében.

    gasztroenterologiai-prevencio
    • 1) Általánosságban fontos, hogy ismerjük családunk betegségeit – igaz ez az emésztőrendszeri betegségekre is. Az epekőbetegség, a Crohn betegség és az emésztőrendszeri daganatok nagy része is gyakrabban fordulhat elő, ha családunkban ilyen eltérés már jelentkezett. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az adott betegség valószínűleg ki is fog alakulni előbb vagy utóbb. Inkább a fokozott kockázat miatt érdemes éberebben figyelni testünk tüneteit, illetve időben elmenni az adott szűrővizsgálatokra.

    • 2) Az egészséges testsúly megtartását nem lehet kellőképpen hangsúlyozni. A túlsúly számos betegségre hajlamosít. Így van ez az epekövességgel, a vastagbél diverticulosissal, bizonyos májbetegségekkel, vagy akár a vastagbél- és hasnyálmirigyrák kockázata is magasabb.

    • 3) Fogyasszunk elegendő rostot: életkortól és nemtől függően minimum 20-40 gramm rostot kell fogyasztanunk naponta. Ez segítség a rendszeres bélmozgások fenntartásában, illetve csökkenti a vastagbél diverticulosis, az aranyeresség, illetve a vastagbél daganatok kialakulását. Mindemellett fogyasszunk elegendő mennyiségű vizet!

    • 4) A fokozott kézhigiénének hatalmas szerepe van, különösen külföldi utazások esetén. Számos gyomor-bélproblémát okozó kórokozótól tarhatjuk magunkat távol rendszeres kézmosással. Az ezekben a betegségekben szereplő kórokozók ellen egyelőre csak a rotavírussal szemben áll rendelkezésünkre védőoltás.

    • 5) Antibiotikumok szedésénél mindig támaszkodjunk kezelőorvosunk véleményére. Semmiképpen se szedjünk a „házi patikából” megmaradt antibiotikumot. Egyrészt az antibiotikum rezisztencia terjedése miatt csak indokolt esetekben érdemes szedni, másrészt a bél mikrobiomjának megváltozásához (dysbacteriosis), vagy akár bélfertőzésekhez is vezethet (Clostridium difficile fertőzés).

    • 6) A dohányzás elhagyása számos emésztőrendszeri panasz csökkenését hozhatja magával, ilyen a refluxbetegség is. Emellett a tápcsatornai daganatok kockázata is csökken.

    • 7) Napi >40 gramm alkohol már káros a szervezet számára. Mind a májbetegségek, mind bizonyos tápcsatornai daganatok fokozott kockázatával kell számolnunk.

    A cikk Dr. Koncz Zsuzsa közreműködésével készült.

     Tetszett ez a cikk? További érdekes és hasznos tartalmakért iratkozzon fel hírlevelünkre itt!