• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Edzés hőségben

    Azok, akik egészségüket, erőnlétüket rendszeres mozgással tartják fenn, nem szívesen hagynák abba a fittségüket biztosító edzéseket a nyár legmelegebb napjaiban sem. Ugyanakkor az elővigyázatosság nem árt, az extrém hőség miatt néhány változtatásra szükség van, hogy a szervezet veszélyes túlhevülését vagy dehidrációját elkerüljék.

    Szabadtéren, hőségben végzett edzés.

    Ha az edzések egész évben edzőteremben zajlanak, különösebb módosításra nyáron sincs szükség az edzésprogramban. Arra azért érdemes tekintettel lenni, hogy az extrém hőség a tervezett edzésmennyiségen kívül is erősen igénybe veszi a szervezetet, sokan rosszabbul alszanak ilyentájt, és a megszokott tevékenységeik, még az edzőteremhez vezető út is több energiát igényel mindenkitől. Ezért még a légkondicionált edzőteremben végzett edzés során sem tanácsos kánikula idején az egyéni edzéscsúcsok megdöntésére törekedni. Mivel ilyenkor a rutinból végzett gyakorlatsor is hamarabb vezet kimerüléshez, a szokásosnál jobban kell ügyelni a fokozatosság betartására, és figyelni a test jelzéseire.

     

    Azok számára viszont, akik szabadban végzik a napi edzésüket, mindenképpen tanácsos alkalmazkodni az időjárási viszonyokhoz. Kánikulai hőség idején a kocogást, futást is a kora reggeli vagy esti időpontra érdemes áttenni, délelőttől alkonyatig a tűző napon, a nap legmelegebb óráiban jobb kerülni az aktivitást. Egyéni erőnlét, testalkat, egészségi állapot alapján az edzés intenzitását és időtartamát is ajánlatos csökkenteni ilyenkor. Általános jó tanács, hogy óvakodni kell a szervezet többletterhelésétől, ha a páratartalom 80 százaléknál illetve a hőmérséklet a 26 Celsius foknál magasabb.

     

    Szerencsés, ha az edzésforma maga is elősegíti a test folyamatos hűtését, például a kerékpározás vagy az úszás.

    teli-sportok

    A verejtékezés haszna

    Az emberi test hőháztartásának fontos eleme az izzadás. A bőrben lévő verejtékmirigyek által termelt nedvesség párolgása hőelvonással jár, hűti a bőr felületét. A párolgást, a hőszabályozást segíti a könnyű, szellős, nedvszívó, természetes anyagból készült ruha, és az izzadtsággal távozó nedvesség pótlása a bőséges folyadékbevitellel.

     

    A sportolás is verejtékezéssel jár, hőségben ez jelentősen fokozódik, így jóval több folyadék utánpótlására van szükség. Sem a túlzottan fagyos, sem a forró italok nem tesznek jót, mivel megzavarják a szervezet hőháztartását, így legjobbak az éppen csak lehűtött innivalók.

     

    Az sem mindegy, hogy miből áll össze a hőségben fogyasztásra ajánlott több liternyi folyadék: ügyelni kell arra, hogy se felesleges pluszkalóriákat, se vízhajtó hatású koffeint és alkoholt, puffasztó szénsavat ne tartalmazzon. Mivel a verejtékkel együtt több fajta, fontos ion, só, ún. elektrolit is távozik a szervezetből, ezért a tiszta, szénsavmentes, de ásványi anyagokat tartalmazó ivóvíz, ásványvíz ajánlható leginkább, a hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcslevek, tejtermékek és levesek mellett.

    A sportolás is verejtékezéssel jár, hőségben ez jelentősen fokozódik.

    Veszélyre utaló jelek, amikre figyelni kell

    A szomjúság érzését nem kell megvárni, hiszen ezzel már a szervezet azt jelzi, hogy a folyadékháztartásának egyensúlya felborulóban van.

     

    A vérnyomás leesése, a pulzus szaporasága fontos figyelmeztető jel. A súlyos dehidráltság ugyanis veszélyes állapotokhoz vezethet: növeli az izmok görcshajlamát, kimerültséget, gyengeséget, szédülést, émelygést, koncentrációs zavarokat, majd hőgutát, eszméletvesztést, keringési zavarokat okozhat.

     

    Fokozott veszélyben vannak, akiknek a hőháztartása nem működik tökéletesen, például a kisgyerekek és az idősek, a nagy túlsúllyal küzdők. Különösen kell vigyázniuk magukra a kánikulai napokon azoknak, akiknek egyébként is szív- és keringési problémáik vannak vagy anyagcsere-betegségben szenvednek. Őket a hőségben mindenképpen védeni kell, számukra az edzéssel járó fizikai megterhelés kánikulai napokon egyáltalán nem ajánlható.