• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Sportolás túlsúllyal? Nem mindegy, hogyan!

    Az elhízás és a súlyfelesleg a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedések, a cukorbetegség és a rák egyes formáinak ismert kockázati tényezője. Az OECD jelentése szerint az EU-ban a túlsúly és az elhízás átlagosan 3 évvel csökkenti a várható élettartamot. Az elhízottak aránya Európában hazánkban a legmagasabb, a felnőtt magyar lakosság 30 százaléka elhízott, a túlsúlyosak aránya pedig ennek duplája. A túlsúlyos embereknél a mozgás célja összetett, nem mindegy azonban, mit és hogyan sportolnak a plusz kilókkal, hiszen számukra kockázatos lehet, ha kellő körültekintés nélkül kezdenek bele egy új mozgásprogramba. A Budai Egészségközpont szakértője a május 15-i európai elhízás elleni nap alkalmából összefoglalja, mire érdemes odafigyelniük a súlyfelesleggel küzdőknek ahhoz, hogy az aktív életmódhoz való visszatérés biztonságos és hatékony legyen.

    Az obezitás mértékét a testtömeg-index (BMI = body mass index) mutatja. Ezt úgy kapjuk meg, hogy a kilogrammban megadott testsúlyt elosztjuk a méterben kifejezett testmagasság négyzetével. Például 180 cm magas és 80 kg súlyú felnőtt BMI-je: 80 / (1,8 x 1,8) = 24,69. A 20-24,9 közötti érték ideálisnak számít. A 25-29,9 között a túlsúlyos, a 30-39,9 között elhízott, a 40-nél magasabb értéket mutatókat pedig a súlyosan elhízott kategóriába esnek. Ez a szám azonban nemcsak elhízás, a zsírpárnák miatt lehet a normálisnál magasabb, hanem például a testépítők átlagosnál nagyobb izmai is megnövelhetik, ilyenkor túlsúlyosságot jelöl. Az elhízás diagnózisát megállapítani nem elég, alapos, laboratóriumi, belgyógyászati, mozgásszervi stb. vizsgálattal kell kiszűrni a kóros túlsúlyhoz vezető okokat és az esetlegesen már fellépő szövődményeket is.

    BMI-infografika