• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    Cikkek
    2021-es cikkek
    2020-as cikkek
    2019-es cikkek
    2018-as cikkek
    2017-es cikkek
    2016-os cikkek
    2015-ös cikkek
    2014-es cikkek
    2013-as cikkek
    2012-es cikkek
    2011-es cikkek
    2010-es cikkek
    2009-es cikkek

    Így tanuljon meg együtt élni a cukorbetegséggel

    A cukorbetegség érzelmileg megterhelő állapot. Nem csak azért, mert a diagnózis felállításakor a páciensek szembesülnek azzal, hogy egy krónikus betegséggel kell együtt élniük a továbbiakban, hanem azért is, mert a betegség miatt kénytelenek megváltoztatni életmódjukat és napi szokásaikat. A november 14-i cukorbetegség világnapja alkalmából 6 hasznos tanácsot gyűjtöttünk össze a betegséggel való harmonikus együttéléshez.

    cukorbetegség és inzulin mérés

    Mi a cukorbetegség?

    A cukorbetegség (diabetes mellitus vagy diabetes) a glükóz szervezeten belüli feldolgozásának zavara, melynek hátterében két ok állhat: vagy a hasnyálmirigy béta-sejtjei nem termelnek elég inzulin nevű hormont a szervezetben (1-es típusú cukorbetegség), vagy a szervezet érzéketlen az inzulinnal szemben (azaz inzulinrezisztencia áll fenn; 2-es típusú cukorbetegség). Az inzulin hiánya miatt a szervezetben felhalmozódik a glükóz, mely súlyos következményekhez vezet. Mindkét típusú cukorbetegség kezelése összetett: rendszeres gyógyszerszedést vagy inzulinadagolást, vércukorszint-mérést, testmozgást és speciális étrendet igényel – ezek megtanulása és állandó gyakorlása megterhelő lehet a betegek és családtagjaik számára.

    A cukorbetegség és a stressz

    Kutatások azt igazolják, hogy amennyiben valaki megtanulja a stressz helyes kezelését, jobban tudja kontrollálni vércukorszintjét is. Emiatt elmondható, hogy a cukorbetegek kezelésének (a megfelelő életmódbeli szokások kialakítása mellet) fontos területe a stressz szinten tartása. Stresszhatás alatt ugyanis az idegrendszer és az agyalapi mirigy noradrenalit és kortizolt, más néven stresszhormonokat kezd el termelni. A noradreanlin és a kortizol felszabadulásakor a máj több glükózt termel, így emelkedik a vércukorszint is.

    Tanácsok a cukorbetegséggel való harmonikus együttéléshez

    1. Ismerjük meg a tényeket!

    A cukorbetegséggel kapcsolatos információk megszerzése és a diagnózis pontos ismerete segít abban, hogy képesek legyünk átgondolt döntéseket hozni állapotunk kezelésére vonatkozóan. Mielőtt orvoshoz vagy más egészségügyi dolgozóhoz mennénk, írjunk listát kérdéseinkről és aggodalmainkról!

    2. Fogadjuk el az érzéseinket!

    Tanulmányok azt mutatják, hogy azok, akik elismerik a negatív érzéseiket a cukorbetegséggel kapcsolatban, jobban törődnek saját magukkal és folyamatosan stabil a vércukorszintjük. A diabetes-szel kapcsolatos negatív gondolatok és érzések, mint például a táplálkozással kapcsolatos aggodalmak figyelmen kívül hagyása növeli a stresszt. Ezért például, ha dühösek leszünk egy magas cukortartalmú étel láttán, számoljunk el tízig, figyeljük meg az érzést, gondolatban képzeljük el, hogy valóban elfogyasztjuk azt az ételt, és érezzük át annak hatásait a szervezetünkre. Máris nem lesz olyan kínzó a vágy!

    3. Próbáljunk meg kiegyensúlyozottak maradni!

    Ne engedjük, hogy a cukorbetegség legyen életünk középpontjában! Nem a betegség határoz meg minket! A diabetes ellenére ugyanazok vagyunk, mint a betegség előtt. Személyiségünk, céljaink, kapcsolataink nem változnak meg ettől a betegségtől.

    cukorbetegség kivizsgálása

    4. Próbáljunk ki új dolgokat!

    Bár cukorbetegség jelentős változtatásokat igényel az életmód tekintetében, lehetőséget is ad arra, hogy például új recepteket, ételeket és tevékenységeket próbáljunk ki.

    5. Mozogjunk okosan!

    A rendszeres mozgás segít abban, hogy megfelelően kezeljük a stresszt, de abban is, hogy testsúlyunk optimális legyen. Tűzzünk ki magunk elé apróbb, de megvalósítható célokat, amelyeket könnyebben el tudunk érni. Megerőltető sportok helyett, a rendszeres és nem megerőltető testmozgást javasoljuk, például a gyaloglást. Kezdjük naponta 10 perccel, és ezt lassan, fokozatosan emeljük 20 majd 30 percre.

    6. Építsünk ki egy erős támogató rendszert saját magunk köré!

    Tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel tartják be az egészségügyi kezeléseket, ha támogató a környezetük. Kifejezetten a diabetes-szel foglalkozó kutatások pedig azt az eredményt hozták, hogy azok a cukorbetegek, akiket a családtagok vagy a barátok támogatnak, egészségesebb vércukorszinttel rendelkeznek még a stresszes időszakokban is. Beszéljünk bátran a családtagjainkkal, barátainkkal megváltozott életvitelünkről, így ők is könnyebben tudnak alkalmazkodni hozzánk.