• Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-5200 | E-mail: info@bhc.hu
    language enmagyar

    Ne vegye a szívére a karácsonyt!

    Az elmúlt években több kutatás eredménye is figyelmeztetett arra, hogy a szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők számára a karácsonyi ünnepek veszélyt is jelenthetnek: statisztikailag kimutathatóan nő a két ünnep között a szívproblémákkal kórházba kerülők száma. Milyen rizikóforrásokat kell elkerülnünk, és hogyan maradhat az ünnep valóban a meghitt együttlét, a testi-lelki feltöltődés ideje?

    sziv_disz_nagy

    Egy amerikai tanulmány szerint a karácsonyi ünnepek idején és közvetlenül utána jelentősen, mintegy egyharmadával emelkedik a szívpanaszokkal orvoshoz fordulók száma, és kimutathatóan (közel öt százalékkal) több lesz a szív- és érrendszeri betegségek miatt bekövetkező haláleset is. A jelenség összefügghet azzal, hogy a karácsonyi készülődés lázában kevesebben fordulnak orvoshoz, halogatják a kivizsgálást, de több más rizikófaktor is valószínűsíthető, amelyeket magával hoz, vagy felerősít az ünnep közeledte. Ezek közül az egyik legsúlyosabb a stressz: különösen a családanyákra hárul nagy teher ilyenkor, akik a szokott munkájuk mellett készülődnek az ünnepre. Sokan úgy érzik, ők felelősek az egész család ünnepéért, a hagyományos karácsonyi külsőségekért a nagytakarítástól a kreatív lakásdíszítésig, az extra finom ünnepi étkekért, a mindenkinek kedvére való ajándékokért, az egész család öröméért, sőt, még az unokák majdani emlékeiért is.

    Az ünnepi szokások sem mondhatóak szívbarátnak: a karácsony és a szilveszter - legalábbis Magyarországon – még túlnyomórészt úgy telik, hogy sokkal többet eszünk, iszunk, sokkal kevesebbet mozgunk még az egyébként is egészségtelen átlagosnál is. Annak is jelentősége van, hogy ezek téli ünnepek, amikor a hideg időjárás önmagában is megnöveli a szív- érrendszeri betegekre leselkedő veszélyeket.

    Tíz hasznos tippet gyűjtöttünk össze, amellyel még a kardiológiai betegek is elkerülhetik, hogy a két ünnep közötti napokat a kórházban töltsék.

    Nem kell tökéletesnek lennie!

    Nem kell, nem is lehet mindent olyan tökéletesen megszervezni, hogy az mindenkinek egyformán megfeleljen. De miért is stresszelne ezen? Olyanokkal fogja együtt tölteni ezt az ünnepet, akik szeretik, így akkor sincs baj, ha netán valami nem úgy sikerülne, ahogy tervezi. Nincsenek kötelező elvárások, a hagyományokhoz sem kell feltétlenül ragaszkodni, ez az Ön családja, az Ön ünnepe! Gondolja csak végig eddigi karácsonyait: ki fog derülni, hogy a legemlékezetesebbek éppen azok voltak, amit valami apró technikai baleset, sutaság megkülönböztetett a „nagykönyvben leírtaktól”, és együtt lehetett mosolyogni rajta.

    Ne hagyja, hogy a stressz elrontsa az örömét!

    Az ünnepek a stressz szintjének emelkedésével járhatnak – ha hagyja! Okos időbeosztással, a terhek, tennivalók családi megosztásával, az egész ünnepkör észszerű újragondolásával azonban megelőzhető, hogy a - szívbetegek számára különösen ártalmas – idegeskedés, kapkodás, szorongás, feszültség rontsa el ezt az alkalmat.

    Legyen tekintettel a hidegre, kímélje magát!

    A kardiológiai betegek állapotát maga a tél, a hideg időjárás is ronthatja, hiszen ilyenkor a vérerek összehúzódnak, emelkedik a vérnyomás, a véralvadási jellemzők is változnak, ami megterheli a szívet. A fizikai, sőt még a pszichés megterhelés is tovább növeli a szívroham veszélyét. Ezért oda kell figyelni arra, hogy ne a szívbeteg vagy magas kardiológiai kockázattal élő családtag lapátolja a havat, ne ő cipelje haza a karácsonyi nagybevásárlás tömött szatyrait! 

    Az ünnepi étrend is lehet szívbarát!

    Semmi ok nincs arra, hogy „felfüggesszük” a diétánkat vagy a kialakított egészséges étrendünket az ünnepek idejére, tönkretéve ezzel az eddig elérteket, vagy még epebántalmakkal is bővítve a bajaink sorát. Jó minőségű húsok, hal, dió, mandula, mogyoró, színes gyümölcsök, saláták kerüljenek az asztalra: ezekből minden hagyományos karácsonyi étel elkészíthető kicsit szívbarát módon, és vendégségben is lehet mértéket tartani.

    Egyen igazi csokit!

    Nem tud ellenállni a csokoládénak? Nem is kell, de válasszon jó minőségű, magas kakaótartalmú, igazi csokoládét, ami az antioxidáns tartalmával még jót is tehet a szívének.

    Csínján az alkohollal!

    A túlzott alkoholfogyasztás pitvarfibrillációt, szívritmuszavart okozhat, növeli a szívinfarktus és a stroke kockázatát. Figyeljen teste jelzéseire: ha szomjas, először egy pohár vizet igyék, az alkoholos italokat tartogassa a koccintásra! Egy pohár jó vörösbor még az egészségére is válik.

    Lazítson mozgással!

    Ebben az időszakban is fontos a mozgás, amit sem a bevásárlás, sem a nagytakarítás nem helyettesít. Használjon ki minden lehetőséget a gyaloglásra, sétára, táncra, úszásra, pingpongozásra stb., minden örömteli mozgásra!

    Teremtsen időt a pihenésre!

    Készülődés közben időnként üljön le, igyon egy jó teát, hallgasson jó zenéket, lazítson, relaxáljon néhány percet behunyt szemmel! Iktasson be minden tevékenységébe pihenőket, amikor nyugodtan végiggondolhatja a teendőket, ez a hatékonyságot is növelni fogja.

    Ajándékozza meg saját magát is!

    Az ünnepre hangolódás részeként törődjön saját testi-lelki jólétével is! Fodrász, kozmetikus, manikűr, egy lazító fürdőzés, esetleg egy masszázs segítené, hogy jobban érezze magát? Engedje meg magának!

    Jusson eszébe az ünnep igazi tartalma!

    Az ételsornál és a nagytakarításnál, a mutatós és drága ajándékoknál sokkal fontosabb lenne az ünnep valódi tartalmára való ráhangolódás, az öröm, a szeretet, a családi összetartozás megélése. Tegye félre az udvarias formaságokat, legyen azokkal együtt, akikkel örömmel tölti együtt az időt! Vonja be a családot már az előkészületekbe is, beszélgessenek, játsszanak minél többet, legyen valóban vidám, meghitt, örömteli karácsonya!