2022-12-08 16:15 || 1.0.0
  • Szolgáltatásaink
  • Árlista
  • Kedvezmények
  • Magunkról
  • Kapcsolat
  • Karrier
  • Telefon: (+36) 1 489-52-00 | E-mail: info@bhc.hu
    Betegségek

    Rándulás

    Foglaljon időpontot most!

    Következő online elérhető időpont: 2024.04.24., szerda

    A mindennapi élet során gyakran előfordulhat, hogy hirtelen megcsúszunk, elesünk vagy rosszul lépünk, és ennek következtében meggyűrjük vagy túlerőltetjük az ízületeinket. Ilyenkor gyakran halljuk az orvosi kifejezést "rándulás". De mit is jelent pontosan, milyen tüneteket okoz és hogyan kezelhető?

    Rándulás - Budai Egészségközpont

    A rándulás egy olyan sérülés, amely az ízületek körüli szalagok túlerőltetése vagy megnyújtása miatt következik be. Az ízületi szalagok felelősek a stabilitásáért, és a rándulás során ezek a szalagok megsérülnek vagy megnyúlnak, ami fájdalmat, duzzanatot és mozgáskorlátozottságot eredményezhet.

    A rándulás tünetei

    Rándulás során az érintett ízület környékén általában azonnal fájdalom és duzzanat jelentkezik. A sérült terület érzékeny lehet a tapintásra és a mozgatásra. Előfordulhat, hogy az ízület instabillá válik, és az érintett személynek nehézségei adódnak a testsúly átvitelével vagy az érintett végtag használatával.

    A rándulás kezelése

    A következő néhány módszer segíthet a rándulás enyhítésében és a gyógyulás felgyorsításában:

    Pihenés

    Azonnal pihentetni kell az érintett ízületet, hogy elkerüljük a további sérülést és hagyjuk, hogy a szervezet természetes gyógyulási folyamata elinduljon.

    Jég

    Az első pár órában hideg borogatást vagy jégtasakot kell alkalmazni az érintett területen, hogy csökkentsük a duzzanatot és a fájdalmat. Fontos azonban megjegyezni, hogy a jeget közvetlenül ne érintkeztesse a bőrrel, hanem használjon vékony törülközőt vagy ruhadarabot a közvetlen érintkezés elkerülésére.

    Nyomás és emelés

    Az érintett területet megfelelően rögzíteni pl. rugalmaspólyával, hogy csökkentsük az ízület mozgását és segítsük a gyógyulást. Emellett érdemes a mellkasunknál magasabbra polcolni az érintett végtagot, hogy csökkentsük a duzzanatot és elősegítsük a nyirokkeringést.

    Rándulás - Budai Egészségközpont

    Fájdalomcsillapítás

    A rándulással járó fájdalom kezelésére alkalmazhatók nem szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID-ok), amelyek segítenek csökkenteni a gyulladást és enyhíteni a fájdalmat. Fontos azonban, hogy az ilyen típusú gyógyszereket csak orvos utasítására szedjünk.

    Rehabilitáció és gyógytorna

    Miután a kezdeti akut tünetek enyhülnek, fontos elkezdeni a rehabilitációt és a gyógytornát. Ez magában foglalhatja az ízületi mozgékonyság visszaszerzését, az izomerő és az egyensúly fejlesztését, valamint a szalagok stabilizálását erősítő gyakorlatokkal.

    Professzionális orvosi segítség

    Súlyosabb rándulások esetén, amikor az ízület instabilitása vagy tartós fájdalom jelentkezik, ajánlott orvosi segítséget kérni. Az orvos felméri a sérülés súlyosságát és szükség esetén további kezelési lehetőségeket, mint például röntgen vagy MRI vizsgálatokat, fizioterápiát vagy akár sebészeti beavatkozást javasolhat.

    A rándulás megelőzése

    Bár a rándulásokat nem mindig lehet elkerülni, néhány megelőző intézkedéssel csökkenthetjük a kockázatukat:

    • Viseljünk megfelelő lábbelit sportolás vagy aktív tevékenységek során, amelyek támogatják az ízületeket és biztosítják a megfelelő stabilitást.
    • Készítsük fel az izmokat és az ízületeket megfelelő bemelegítéssel és nyújtással a tevékenységek előtt.
    • Kerüljük a túlzott terhelést vagy hirtelen, megerőltető mozgásokat, amelyek növelhetik a rándulás kockázatát.
    • Rendszeres testmozgás és tornagyakorlatok segítségével tartsuk fenn a megfelelő erőnlétet és izomtónust.
    • Ha már korábban volt rándulásunk, fontos, hogy adjunk időt a teljes gyógyulásra, mielőtt visszatérünk a sportoláshoz vagy más intenzív tevékenységekhez.
    • Figyeljünk a környezetünkre és a talajviszonyokra, különösen csúszós vagy egyenetlen felületeken. Használjunk megfelelő lábbelit és szükség esetén segédeszközre is támaszkodjunk (például sétabot vagy korlát).
    • Ha szükséges, konzultáljunk egy szakemberrel, például sportorvossal vagy fizioterapeutával, aki segíthet megfelelő technikákat és prevenciós módszereket tanulni.

    A leírás Dr. Reha Gábor ortopéd szakorvos közreműködésével készült el.


    Forduljon szakembereinkhez!

    A tízszeres Superbrands-díjas Budai Egészségközpontban három helyszínen több mint 300 neves szakorvos magánrendelését keresheti fel mintegy 45 szakterületen. A személyre szabott ellátásról képzett, hosszú ideje együtt dolgozó szakembergárda gondoskodik. 23 év tapasztalatait és csaknem 450.000 ügyfelünk visszajelzéseit figyelembe véve folyamatosan azon dolgozunk, hogy a hozzánk fordulók számára igényeik és idejük tiszteletben tartásával a lehető leghatékonyabban szervezzük meg a gyógyító tevékenységet.